Osiem lat na usunięcie azbestu
Na samorządy i podmioty użytkujące wyroby zawierające azbest zostanie nałożony obowiązek ich usunięcia lub zabezpieczenia najpóźniej do 31 grudnia 2032 r.
Tak wynika z projektu ustawy o wyrobach zawierających azbest, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ma ona wdrożyć dyrektywę w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy. Nowe regulacje mają też przyspieszyć zbyt wolne w ocenie Najwyższej Izby Kontroli tempo usuwania azbestu w kraju.
Wejście w życie ustawy będzie oznaczało nowe obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego. Przede wszystkim chodzi o:
∑ wprowadzanie i aktualizację w Bazie Azbestowej danych pochodzących z inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest;
∑ wydawanie zezwoleń na usuwanie lub zabezpieczanie wyrobów zawierających azbest;
∑ prowadzenie rejestru tych zezwoleń.
Ustawa określi też obowiązki wykonawców prac, w których występuje narażenie na działanie azbestu. Za nieprzestrzeganie przepisów przewidziano administracyjne kary pieniężne, które zasilą Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Etap legislacyjny: opiniowanie